Lightroom 3.2 ACR 6.2 vs DXO Optics Pro 6.5.3 – RAWy z praktycznego punktu widzenia – szybkie porównanie

Co chwilę ktoś zadaje pytanie jaki jest najlepszy program do wywoływania RAW. Moim zdaniem nie ma idealnej „odRAWiarki”. Każdy z dostępnych na rynku programów w jednej opcji jest lepszy w drugiej gorszy. Mnie natomiast zainteresował DXO Optics Pro z DXO Labs i to, jak wypada na tle z Adobe Photoshop Lightroomem podczas najczęściej używanych przeze mnie funkcji w trakcie wywoływania RAWów. W porównaniu pominąłem dodatkowe moduły oprogramowania takie jak katalogowanie zdjęć, eksport, czy przygotowanie do publikacji w druku lub internecie, skoncentrowałem się natomiast na pracy z samym RAWem. DXO zarobił minusa już przy próbie wczytania katalogu ze zdjęciami, mianowicie DXO Optics Pro w wersji 6.5.3 nie współpracuje z plikami sRAW z Canona 5D Mark II. Szkoda, bo większość reportaży, wykonuję właśnie w sRAW. Pierwsze zdjęcie – krajobraz nocny – długi czas naświetlania, sporo hotpikseli, głębokie cienie, przepalenia w światłach (dominacja światła żarowego) miasta. Po otwarciu zdjęcia w obu programach od razu widać różnice w interpretacji danych RAW pomiędzy ACR i DXO. Zdjęcie z Optics Pro jest bardziej nasycone, o większym kontraście niż w Lightroomie. DXO:

dxo_lr_1 Maciej Chyra DXO Optics PRO vs Lightroom

LR:

Maciej Chyra DXO Optics PRO vs LightroomDla porównania to samo zdjęcie w Canon Digital Photo Professional wygląda tak:

Maciej Chyra DXO Optics PRO vs Lightroom

Kolejna przewaga dla Lightrooma – DXO nie usunął hotpikseli, gdzie Lightroom poradził sobie z tym bardzo dobrze. LR „nie pomylił” się i nie pousuwał małych źródeł światła, które na oko wyglądały jak hoty lub deadpixele.

ŚwiatłaMoim zdaniem DXO dużo lepiej poradził sobie z ratowaniem przepaleń ze świateł (załączona opcja DXO lighting – HDR). Podczas próby przygaszania świateł w LR (suwakiem Recovery) pojawiły się nieakceptowalne zafarby i clipping. DXO:

Maciej Chyra DXO Optics PRO vs LightroomLR:

Maciej Chyra DXO Optics PRO vs LightroomOdszumianie, wyostrzanie a szczegóły zdjęcia Kolejna fotografia – w utrudnionych warunkach – ISO1000 (EXIF na screenie), robione z szybko poruszającej się motorówki. Podglądy z programów w zbliżeniu 1:1. DXO:

Maciej Chyra DXO Optics PRO vs LightroomLightroom:

Maciej Chyra DXO Optics PRO vs Lightroom

Zwróćcie uwagę na podglądy „BEFORE” programów. Są to widoki dla wczytanych zdjęć, bez jakiejkolwiek ingerencji (użytkownika/fotografa). Obrazek z DXO na starcie jest bardziej mydlany i zaszumiony niż w Lightroomie, a to dlatego, że w LR fotografia jest od razu poddawana redukcji szumu i dodatkowo wyostrzana.

Korekcja wad obiektywu
DXO ma bardzo przydatną możliwość korygowania perspektywy za pomocą prostych wzorcowych, którymi oznaczamy piony/poziomy, a fotografia „dostosowuje” się do nich. DXO:

Maciej Chyra DXO Optics PRO vs LightroomLR:

Maciej Chyra DXO Optics PRO vs LightroomLightroom i DXO posiadają bazę predefiniowanych ustawień korekcji dla popularnych modeli obiektywów. DXO, gdy wykryje jakiego obiektywu używaliśmy, to proponuje nam pobranie modułu z ustawieniami korekcji dla niego

Maciej Chyra DXO Optics PRO vs LightroomStemplowanie Oba programy oferują funkcję stemplowania brudów z matrycy/obiektywu. DXO oprócz stemplowania kółeczkiem (LR ma tylko taką możliwość) posiada przydatną opcję usuwania zabrudzenia czy fragmentów obrazu (np. linie wysokiego napięcia z nieba itp.) dowolnym kształtem.

Wyciąganie cieni i świateł jednocześnie DXO posiada ciekawą funkcję: DXO lighting – HDR, która pozwala rozszerzyć zakres tonalny naszych zdjęć poprzez „wygaszanie świateł” i „wyciąganie cieni”. Wybór spośród kilku predefiniowanych ustawień, możliwość manipulowania kontrastem lokalnym pozwalają w kilku kliknięciach uratować wypalone i bez kontrastu zdjęcie. DXO: Maciej Chyra DXO Optics PRO vs LightroomMaciej Chyra DXO Optics PRO vs LightroomLightroom także pozwala na rozszerzenie DR (Dynamic Range) obrazka, a możemy dokonać tego za pomocą Fill light i Recovery. Próbując mocno wyciągnąć cienie i jednocześnie przygasić światła, na fragmentach zdjęć o wysokim kontraście mogą powstać paskudne defekty widoczne poniżej. LR:

Maciej Chyra DXO Optics PRO vs LightroomIstotnym błędem w ACR 6.2 jest pojawianie się poziomych linii na zdjęciach (przykład poniżej) przy mocno kontrastujących ze sobą i szczegółowych fragmentach obrazu. Uwydatnić go może użycie opcji Fill light, Recovery oraz oczywiście wyostrzanie.

LR:

Maciej Chyra DXO Optics PRO vs LightroomLightroom jest na pewno dużo łatwiejszym w obsłudze programem od DXO Optics Pro. Aby dobrze poznać wszystkie możliwości DXO oraz jak optymalnie je stosować potrzeba znacznie więcej czasu niż poklikanie od czasu do czasu na wersji trial. Jego narzędzia są bardziej rozbudowane niż ich odpowiedniki w Lightroomie, co jest zaletą, ponieważ można lepiej dopracować proces obróbki, a zarazem może być wadą, gdyż można spędzić na prawdę sporo czasu przy pracy nad jednym zdjęciem. Dla tych co mają czas na obróbkę zdjęć jest to dobre do ich dopieszczania. Dla reporterskiego fotografowania i decydowania za każdym przesunięciem suwaczka, która wersja jest lepsza, może to się nie sprawdzić. Wyjściem jest poznanie narzedzia na tyle, aby szybko i sprawnie poruszać się po nim. Co szczególnie spodobało mi się w DXO Optics Pro, to wyciąganie detali ze świateł i cieni (w LR pojawiały się artefakty). Korekcja obiektywów, perspektywy i stemple również są lepiej rozwiązane. Natomiast brakuje mu, w stosunku do Lightrooma, gradientów oraz możliwości lokalnej obróbki. Wczytywanie zdjęć do projektu w DXO również nie zachwycało prędkością, pomijając wadę jaką jest brak obsługi sRAW (w LR wgrywanie do katalogu odbywa się dużo sprawniej).